Carina Bulić hävdar i GöteborgDirekt 19/9 att motståndarna mot Västlänken ”systematiskt” utmålas som våldsamma. Ordet systematiskt antyder att det ska finnas en dold plan som den så kallade ”Ja-sidan” styr efter. Frågan är vad man kan förvänta sig att få för svar när man i åratal har fört en stenhård aggressiv ton mot de som försvarar en välbehövlig infrastruktursatsning i Göteborg. Det är lätt att vid stora förändringar exploatera människors rädsla, men inte lika lätt att ta ansvar för konsekvenserna.
Den där ”Ja-sidan” är alltså vi som är positiva till en välbehövlig infrastruktursatsning i Göteborg med omnejd och som argumenterar för detta med debattartiklar, insändare och granskningar av påståenden bland annat i den här bloggen. Ibland är kanske argumentationsstilen onödig hård, men det kan ibland vara svårt att värja sig mot hård polemik utan att sänka sig till samma nivå. Men oavsett; vi bemöter visst deras argument. Det är däremot de själva som har slutat att svara tillbaka, med argumentet om att vi är köpta av etablissemanget och är ”faktaresistenta”.
De flesta som som följer oss vet hur mycket spott och spe vi har fått utstå, just för att vi bemöter deras argument. Långa haranger och personpåhopp har spridits i deras grupper, i synnerhet av dem själva som driver och leder motståndet. Vissa har utöver det ryktesvägen spridit synnerliga intrikata svartmålningar via sociala medier. Som när det bakvägen nådde undertecknad att jag måste ”tystas”, därför hade min arbetsgivare underrättats som av den anledningen satt mig på bevakning (”under lupp”). Till och med en journalist på nättidningen Spanaren blev påkommen med att svartmåla undertecknad och kallade mig bland annat för ”ohyggligt korkat nättroll” till en av mina vänner i en privat chat och rekommenderade därför att ta avstånd från mig. En liten glimt av hur det jobbas bakom kulisserna – ryktesspridning och intrigerande.

En del av okynnesbeställningarna.
Undertecknad har även precis som Trafikverkets personal fått utstå ytterligare trakasserier i form av okynnesbeställningar av en mängd tidningsprenumerationer, strumpor, rakhyvlar, värmeelement och diverse andra produkter, alltså det som VL-motståndarna insinuant nu menar att Trafikverket har hittat på. Beställningarna har gjorts via talonger och telefonsamtal till olika företag, men också genom att förfalska min namnteckning, vilket därmed rubriceras som urkundsförfalskning. Dessa trakasserier startade strax efter ett replikskifte på Fria ord i GP i våras och det har tagit mig åtskilliga timmar att återkommande kontakta företag och göra polisanmälan.
Under årens lopp har jag naturligtvis också fått hotfulla telefonsamtal som uppmanar mig att ”hålla tyst” och ett och annat handskrivet brev, men även ett polisanmält mordhot i en av grupperna där någon föreslog att stoppa mig med blyhagel. Säkert av skribenten menat som ett ”höhöhö”-skämt i sann alternativ humoranda, men likväl lika hotfullt för den det är riktat till.
Budskapet är dock kristallklart, oavsett hur det framförs: ”Håll tyst, så slipper du sånt i fortsättningen”. Den krassa verkligheten är dessutom att skriva det jag skriver nu innebär ytterligare risk för fortsatta trakasserier, tyvärr.
Carina Bulić antyder och insinuerar om vartannat på sociala medier att trakasserierna mot Trafikverket troligen inte har inträffat alls – utan i själva verket är en komplott mot Västlänksmotståndarna för att svartmåla dem – och om det nu verkligen skulle ha inträffat, så har inte deras motstånd ett dugg med saken att göra.
Att trakasserierna mot Trafikverkets personal inte skulle ha inträffat är ett hån mot dem som drabbas och jag hävdar bestämt att Carina Bulić och övriga representanter inom denna motståndsrörelse mot Västlänken i allra högsta grad har ett ansvar för trakasserierna. Inte direkt, men indirekt. De har i många år hetsat och uppviglat sina medlemmar med att tvärsäkert – och fullständigt felaktigt – hävda att beslutet om Västlänken är taget på felaktiga grunder och inte enligt demokratiska principer. Medlemmarna har dagligen matats med ett narrativ om lögnaktiga och korrupta politiker och ett lika lögnaktigt Trafikverket, som mot ”folkets vilja” drivit Västlänken till byggstart. Självfallet är även Mark- och miljödomstolarna med i denna stora sammansvärjning mot folket.
Det var ju faktiskt så att det var Carina Bulić som företrädde Skona Göteborg under rättegången hösten 2017 och som tvärsäkert hävdade att Mark- och miljödomstolen minsann inte skulle släppa förbi alla de hundratals (tusentals?) påståenden om Västlänkens oegentligheter som i lådor hade fraktats till Mark- och miljödomstolen. Inte i en enda väsentlig punkt fick hon och Skona Göteborg rätt: Domstolen släppte förbi projektet utan deras ”anmärkningar”, följt av Mark- och miljööverdomstolen som inte såg någon anledning att ens ta upp invändningarna till förnyad prövning; strax efter det kom bygget av Västlänken igång.
I ett numera ökänt citat av Carina Bulić skriver hon att ”media ska hängas lika ordentligt som Göteborgs politiker”, ett uttalande som hon har viftat bort som en harmlös ”metafor” som man ofta använder i Stockholm (?). Kommentaren ligger ofattbart nog fortfarande kvar. När kritiker pekar på att just extremister ofta använder denna typ av våldsvokabulär – t.ex. att politiker ”ska hängas i lyktstolpar” – beskyller hon dem för att försöka brunsmeta henne. Att hon själv har jämfört Ja Till Trängselskatt med den högerextrema nyhetssajten ”Avpixlat” verkar inte bekomma henne. I en annan kommentar hyllar hon en medlem som jämför Västlänken med övergrepp, våldtäkt, incest, tvångsgifte och hederskultur, med; ”Strålande! Den texten måste spridas!”. Inlägget sprids och får 70 delningar och över 300 likes.
Det finns så oerhört många exempel på extrema verklighetsbeskrivningar, skruvade jämförelser, aggressiv vokabulär och skamlösa uthängningar av enskilda skribenter i dessa facebookgrupper att det skulle ta flera månader att redovisa allt. Visst går det perioder när man är mer försiktig och modererar bättre, men oftast beror det på negativ medieuppmärksamhet, som nu till exempel. Och för att inte tala om de gatlopp kommunfullmäktiges ledamöter fått utstå utanför kommunhuset under senare år som beror på upprop i dessa facebookgrupper.
Stolt titulerar de sig som aktivister med civilkurage som värnar demokratin och sprider ”sanningen”. Andra ser det som en demokratisk backlash där en förvriden och falsk verklighetsbild skapar både bortkomna och hatfyllda medborgare. Läsarna här får själva bilda sig en uppfattning och värdera vad ”kampen mot Västlänken” i praktiken innebär.
Poängen är att trakasserierna som Trafikverkets personal nu får utstå är resultatet av en radikalisering av Västlänksmotståndet som skett under flera år. Till slut, när man eldar på och uppviglar stora grupper av människor går mindre nogräknade förr eller senare till handling, även om det inte är syftet hos dem som piskar upp stämningen. Det fråntar så klart inte enskilda människors ansvar för sina handlingar, men som agitator har man ett oerhört stort ansvar för den utveckling man skapar och ger grogrund för.
Så oavsett om man gömmer sig bakom titlar som ”samordnare”, ”utredare” eller ”initiativtagare” för de här grupperna, så handlar det i slutändan om ledarskap och där råkar det faktiskt ingå ansvar. Det kan man självfallet ducka för, men tids nog hinner nog även den verkligheten ikapp. Det som Carina Bulić kallar ”systematisk svartmålning” får hon nog leva med så länge hon och hennes likar fortsätter att systematiskt sprida sin falska bild av Västlänken och det auktoritära tonläge som de omger den med. Hon har även själv skrivit för följarna att ”civil olydnad” är hennes sista utväg om de skulle förlora ”samtliga juridiska processer”. För de flesta innebär civil olydnad icke-våld, men i den auktoritära och förbittrade kontext som VL-motståndet befinner sig i kan det som sagt lätt urarta.
Undertecknad skrev för några år sedan insändare om att det enda motståndet mot Västlänken kommer att uppnå är att ställa till med politiskt kaos och så split i staden. Tyvärr fick jag rätt och dagens situation är därför VL-motståndarna säkert väldigt nöjda med. Antagligen lika nöjda som de är över att nämnda hot och sabotage mot Trafikverkets personal har föranlett att facket nu stoppar insyn till byggarbetsplatserna, så att nyfikna och förbigående nu inte längre kan följa bygget Västlänken som var tänkt.
Tack för det.
/David
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.