Feministiskt initiativ om trängselskatt

Feministiskt initiativ gjorde starkt ifrån sig i EU-valet i år och därför kan vi räkna med dem inför kommunalvalet i höst. Men hur ställer de sig i trängselskattsfrågan och Västsvenska paketet? Vi frågade dem.

 

”Ett feministiskt ja till trängselskatt

feministiskt-initiativ1Trängselskatten i Göteborg är en fråga både om demokrati och klimat. Göteborg behöver en utvecklad kollektivtrafik som är tillgänglig för alla. Samtidigt måste vi minska koldioxidutsläppen.  Feministiskt initiativ grundprincip är att den som förorenar ska betala. Frågan om trängselskatt är kopplad till frågan om Västsvenska paketet, en bred politisk överenskommelse där trängselskatten är en delfinansiering av paketet, istället för att en höjd kommunalskatt som läggs på alla kommunens invånare. Feministiskt initiativ stödjer genomförandet av Västsvenska paketet. Vi ser positivt på de delar som innebär bättre cykel- och gångtrafik samt lösgör markyta för nya bostäder, parker och mötesplatser. Den utvecklade kollektivtrafiken, med flera knutpunkter i staden, kommer att avlasta trafiken, göra det smidigare att resa kollektivt till arbete och ta del av kulturlivet. Och den utvecklade pendeltågstrafiken kommer att underlätta också för dem som pendlar till och från kranskommunerna. Ett ja till trängselskatt är därför ett ja för ökad rörelsefrihet, ett bättre klimat och skonar dem med sämst ekonomi.

Hur vi påverkar klimatet i Västra Götaland är inte en fråga som kan ses isolerad från de omvärldsanalyser som görs exempelvis av FN:s klimatpanel IPCC. Den konstaterade nyligen att om inte kraftfulla åtgärder görs för att begränsa temperaturhöjningen de närmsta åren väntar en katastrof för hundratals miljoner av människor, främst fattiga kvinnor världen över, i slutet av seklet. Åtgärderna för att begränsa temperaturhöjningen kräver insatser på alla nivåer – från det lokala till det globala. Att minska koldioxidutsläpp och bilåkande är viktiga åtgärder och trängselskatten är en av flera pusselbitar i det arbetet.

Allt för länge har stora delar av den politiska makten styrts av män och mäns intressen. Det gäller även inom trafikpolitiken. Inom trafikområdet är könsskillnaderna på flera sätt tydliga. Kvinnor kör  oftare mer bränslesnålt, eller byter till en miljövänlig bil. Och överlag så kör kvinnor bil i mindre omfattning och åker mer kollektivtrafik, vilket dels grundar sig i kvinnors sämre ekonomi, men också för att de oftare tar ett aktivt beslut att minska utsläppen av koldioxid. Våra olika trafikvanor och våra politiska beslut i Göteborg handlar på så sätt om allas vår, och inte minst kvinnors, rörelsefrihet. Det är en demokratifråga och en maktfråga hur vi väljer att prioritera skatter och resurser. Trängselskatten i Göteborg innebär mer resurser till en utökad, förbättrad och tillgängliggjord kollektivtrafik som gynnar rörelsefriheten för alla.

Feministiskt initiativ Göteborg och Västra Götaland”

Detta inlägg publicerades i Partierna skriver. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Feministiskt initiativ om trängselskatt

  1. leif nielsen skriver:

    Det är klart det är männens fel, och det finns väl inte en skatt ni inte vill höja. Vad är en lagom skattesats för er 80-90 % av disponibla inkomsten. Erkänn att ni är det nya kommunistpartiet

    • Sören skriver:

      Nu är det ju ingen hemlighet att statistiskt sett så belastar män klimatet mer än kvinnor, bl.a. genom att köra mer bil. Sedan är disponibel inkomst vad man har kvar efter skatt, vad nu det har med saken att göra.

  2. leif nielsen skriver:

    Med statistik kan man bevisa vad som helst beror på hur du vinklar det. Angående skatt så blir höjningen av trängselskatten och övriga höjningsförslag från FI ganska dyrt för mig. Jag jobbar inte stenhårt för att FI skall konfiskera mina pengar. Alltså har det med saken att göra.

    • Sören skriver:

      Att män äger och kör mer bil än kvinnor är hårda fakta, inte en ”vinkling”. Inte ens bilförespråkarna hävdar något annat. Vill du ge en annan ”vinkling” så varsegod, vi lyssnar.

      Jag är inte rätt person att diskutera F!:s övriga politik med, men att den som smutsar ner och tar plats i trafiken betalar för sig tycker jag är högst rimligt.

Kommentarer är stängda.