Anders Högström, tidigare aktiv folkpartist och idag flitig skribent i medier, fick inte sin debattartikel om GT:s ledare den 6 juni publicerad av redaktionen på GT. Då vi tycker att Anders har flera viktiga poänger i sin artikel lät vi honom vara gästskribent och publicera den här.
Ledaren i GT torsdagen den 6 juni var ovanligt drastisk. Efter att kollegan GP under fyra dagar laddat med artiklar med olika vinklar på folkomröstningen verkade det som om GT ville in i debatten igen. Man gjorde det med beskrivningar om vilka hemska saker som kan hända om politikerna inte agerar vid ett nej i folkomröstningen. “Det kommer att regna överklaganden, liksom krav på inhibition av besluten och stopp för påbörjade arbeten”, skriver man.
Tidningen fortsätter med att konstatera (om det blir ett nej till trängselskatten) att “det skulle vara politisk idioti att i det läget gå emot en massiv folkvilja”. Man konstaterar också att “ett beslut mot ett entydigt folkomröstningsresultat kan leda till medborgarblockader”.
Tidningen räknar också med att “ingen regering […] är särskilt road av ett projekt om det finns risk för våldsamma protester, medborgaraktioner, stora förseningar, högre kostnader och i slutändan kanske till och med nedläggning”.
Varför höjer GT tonen så här? Inte ens Vägvalet och SD har uttryckt sådana kommentarer.
Tidningen har kampanjat fram en folkomröstning om trängselskatten. I ledaren 6 juni konstaterar GT att motståndare till trängselskatten indirekt är emot Västlänken. Hur vet man det? Var syftet med namninsamlingen att stoppa Västlänken? Skulle inte tidningen varit tydligt med detta då?. Nu handlar det om trängselskatten och inte Västlänken. Så var folkinitiativet och så ser folkomröstningen ut.
GT tycks förutsätta att ett nej till trängselskatten är lika med nej till Västlänken. Det är fel. Ett massivt nej i folkomröstningen betyder bara det – göteborgarna ger politikerna rådet att försöka få staten att slopa trängselskatten i Göteborg.
Tidningen konstaterar också att Göteborg inte beslutar ensam i frågan. Men Göteborg beslutar inte alls i frågan. Inte ens Göteborg tillsammans med kranskommunerna, Västra Götalandsregionen och region Halland (finansiärer förutom staten) beslutar i frågan. Det är Sveriges Riksdag som beslutar om en lagändring om trängselskatten ska tas bort.
Om det osannolika skulle inträffa att Göteborg skulle vilja ta upp förhandlingar med de andra intressenterna kommer det med all sannolikhet att mötas av kalla handen. Det har Regionen och några av kranskommunerna förklarat. Trängselskatten kan bara tas bort om Göteborg finansierar de 14 miljarderna själv, till exempel med kommunalskatt.
Men även i ett sådant läge torde trängselskatten bli kvar. Om politikerna vill höja kommunalskatten kommer röster att höjas för att pengarna ska gå till vård, skola och omsorg. Den diskussionen kommer med stor sannolikhet att leda till att trängselskatten blir kvar – för miljön och trängseln i Göteborg och för en nödvändig förbättring av infrastrukturen i Västsverige.
/Anders Högström, gästskribent på JA till trängselskatt i Göteborg
Jag tvivlar på GT’s bedömning att motståndarna är många och välorganiserade. Visserligen finns det 2 organiserade partier, SD och Vägvalet som kampanjar mot trängselskatten men dessa har mest passiva anhängare. I övrigt är det samma begränsade grupp av personer som försöker hålla debatten mot trängselskatten vid liv. Det stora flertalet väljare är ännu så länge ganska ointresserade och därmed även oinsatta i sakfrågan. Att enskilda personer kan gå till våldsamheter i form av sabotage av kameror och liknande har vi ju redan sett men att några större grupper väljare skulle starta någon form av civil olydnad är nog att överskatta folks engagemang i frågan.
Jag ser Vägvalets kärntrupp med äldre gubbar som i och för sig är arga men inte speciellt. Jag jämför dem med unga människor som har svårt att ta sig in i svenska samhället och känner att andra åtgärder än trängselskatt är en mycket större fara för brända bilar och kravaller.