Hisingsbron

Nyligen presenterades fem förslag för Hisingsbron, som ska ersätta befintliga Göta Älvbron, och är en del i Västsvenska paketet. Av totalt 24 inlämnade förslag till den tävling för brons utseende som utlystes har fem valts ut och finns nu att beskåda antingen i Älvrummet, vid Operan, fram tills årskiftet eller på webben. Det har varit lite diskussion kring den nya brons höjd. Befintlig bro är nästan 20 meter hög vilket många tycker är på tok för högt – dels för att den är jobbig att gå och cykla över samtidigt som en hög bro kräver större utrymme runt bron i form av påfartsramper och annat. Med en lägre bro blir det lättare att röra sig mellan Hisingen och fastlandet samtidigt som området runt bron blir mer attraktivt att röra sig i vilket rimmar bra med planerna som finns för området kring Gullbergsvass. I korthet går detta ut på att förlänga Götatunneln genom att sänka ned E45:an under mark och stadsutveckla området med bland annat bostäder, affärer och arbetsplatser. Fördelen med en låg bro – och låga påfartsramper – i ett sådant område är att mer utrymme kan användas till annat än gråa bilvägar.

Mark Isitt har i veckan, sent omsider, på GP.se publicerat en artiklelserie om den nya bron utifrån flera intressanta perspektiv. Läsvärt oavsett åsikt om innehåll.
Del 1, del 2 och del 3.
gp.se går det även att rösta på vilket förslag man gillar mest – det ligger dock inte till grund för det beslut som den utsedda juryn ska ta. Fler bilder finns på goteborg.se. Skriv gärna i kommentarsfältet nedan – vilken är din favorit?

Detta bildspel kräver JavaScript.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det här inlägget postades i Aktuellt och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.