Trafikminskning och trafikökning

Onsdagen 18 september bjöd på en mängd positiva nyheter.

Först och främst släpptes ny statistik från Trafikverket gällande trängselskattens inverkan på rörelsemönster. Först och främst kan vi konstatera att effekten till viss del har ökat efter en svajig vår. Vid trängselskattens införande minskade den totala trafiken med 20% och sedan dess har dess effekt sakteligen minskat under våren. För juni och augusti meddelar Trafikverket att minskningen ligger på 13%. Att juli i sammanhanget inte nämns är för att trängselskatten var på semester, samtidigt kan vi notera en 4%-ig nedgång.

Restider och restidsosäkerhet, E6 Norr. Vardagar 06.30-08.30, april
Samtidigt kan vi konstatera en långsiktig dämpande effekt av trängselskatten – det finns alla anledning att anta att trafiksituationen i exempelvis dagens Stockholm skulle varit kaosartad utan trängselskatt. Vidare konstateras även att restiderna minskat drastiskt och i vissa fall fortsätter sjunka, baserat på tidigare undersökningar under våren. Exemplet E6 Norr – Kungälvsmotet – Tingstadstunneln påvisar att restiden minskat med 12 minuter, från 25.7 minuter till 13.7 minuter.

Skärmavbild 2013-09-19 kl. 09.45.10Andra glädjande nyheter är att antalet resor med kollektivtrafik ökat med 9% i Göteborgsregionen och 8% i Västra Götaland. I december 2012, strax före trängselskattens införande, genomförde Västtrafik en stor omdragning och flera nya linjer uppstod. Glädjande nog väljer fler att åka buss, tåg och spårvagn.

/Gabriel Lindh

Det här inlägget postades i Aktuellt, Trängselskatt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.